GA4f4

Google Analytics 4: de overstap die iedere website moet maken

Een tijdje geleden kondigde Google aan dat het einde van de huidige Google Analytics, ook wel Analytics Universal genoemd, nabij is. Met nog een aantal maanden te gaan is het tijd om over te schakelen naar Google Analytics 4.

Google Analytics werd op het matje geroepen

De term ‘privacy’ wordt nog dagelijks naar ons hoofd geslingerd, want GDPR is nog altijd hot.
En toch werd Google Analytics Universal daarvoor meermaals op de vingers getikt door Europa. Dat vormde een van de grootste drijfveren om niet zomaar een update te doen binnen Google Analytics, maar te gaan voor een volledig nieuw platform, waarbij privacy één van de grootste aandachtspunten is.

Maar, wat betekent dat concreet?

Vanaf 1 juli 2023 zal Google Analytics Universal geen nieuwe data van jouw website meer verzamelen.

Vanaf 1 januari 2024 zal Google Analytics Universal ook effectief verdwijnen en zal je ook niet langer je data uit het verleden kunnen bekijken.

Je hebt nu nog 10 maanden de tijd om te starten met het verzamelen van nieuwe data, zodat je op 1 juli 2023 niet hoeft te starten van scratch.

Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe Google Analytics?

De nieuwe GA4 verschilt enorm van zijn voorganger. Zo veel zelfs, dat het opnoemen van alle verschillen, onbegonnen werk is. Maar, we lichten hieronder enkele belangrijke zaken uit.

Het grootste verschil zit ‘m in de manier waarop websitestatistieken worden gemeten. Daar waar de oude Google Analytics zich baseerde op hits zoals page hits, event hits en bounces, streeft Google Analytics 4 het ‘Event Based model’ na.

Het 'Event Based model' draait om alle soorten interacties die gelijktijdig of losstaand van het laden van een pagina gemeten kunnen worden. 

Dat wil zeggen dat alle interacties die een gebruiker met jouw website heeft, door GA4 zullen worden opgeslagen als ‘event’. Wanneer je overschakelt naar GA4, zal je zien dat er enkele events automatisch gemeten worden op jouw site. Vervolgens kun je zonder extra code de verbeterde meting aanzetten, waardoor je automatisch ook paginaweergaven, scrolls, uitgaande klikken, zoekopdrachten op je site, video-engagements en bestandsdownloads kunt meten. Super handig!

Screenshot van de instelling ‘verbeterde meting’ in Google Analytics 4
Screenshot van de instelling ‘verbeterde meting’ in Google Analytics 4

Naast de 'automatische gebeurtenissen' (automatic events) en de 'verbeterde gebeurtenissen' (enhanced events), heb je ook nog de mogelijkheid om branchegerelateerde 'aangeraden gebeurtenissen' (recommended events) en 'aangepaste gebeurtenissen' (custom events) aan te maken. In sommige gevallen is de koppeling met Google Tag Manager wel noodzakelijk.

Omygod, wat betekent dat voor jouw bedrijf?

We gaan er geen doekjes om winden. De komst van de nieuwe GA4 is een stap in de goede richting om data voor iedereen toegankelijk en begrijpbaarder te maken, maar we zijn er nog niet. Volgens ons is het voor gebruikers nog steeds té moeilijk om op een snelle manier inzichten te verkrijgen.

Een hele boterham aan data

Inzichten over het aantal gebruikers, de landingspagina's, de manier waarop ze op jouw site zijn gekomen, uitstappunten, totaalstatistieken en meer, vind je in Google Analytics 4.

Wil je weten welke zoekwoorden jouw website doen verschijnen in Google en hoe die plaats veranderd is in de afgelopen 30 dagen? Dan moet je kijken naar Google Search Console. Wil je ten slotte weten welke conversies er door je Google Ads zijn gebeurd en hoeveel die kostten? Dan moet je de statistieken binnen Google Ads openen.

Wij maken het jou graag gemakkelijk...

Onze dataspecialisten hebben een rapport samengesteld met daarin de interessantste statistieken van jouw website. Daarin kan je de resultaten van je website gemakkelijk en snel opvolgen.

Hapklaar. Zo hebben we het graag.

Omygoddelijk rapport van maandelijkse statistieken in Google | Google Merchandise Store
Omygoddelijk rapport van maandelijkse statistieken in Google Search Console | Google Merchandise Store

Kom je er zelf niet (helemaal) uit?

Of wil je ook gewoon maandelijks zo'n handig rapport in je mail ontvangen? Laat je bijstaan door onze analyticsacrobaten en zij helpen je met alle plezier verder op weg.