Logo En Huisstijl | Branding en marketing

Marketing & Branding.
Wat is het verschil precies?

Marketing en branding. Twee termen die vandaag de dag vaak door elkaar gebruikt worden.  Vaak zelfs als synoniemen, maar niets is minder waar. Marketing en branding vormen beiden essentieel onderdeel van elke geslaagd merkenstrategie. Ze vergen beiden strategische keuzes en monitoring. Hoewe het een duidelijk niet zonder het ander kan, is het toch belangrijk om het verschil tussen deze twee krachtige tools te kennen. En waar investeer je als bedrijf best eerst je tijd in?

Marketing 

Marketing wordt gedefinieerd als alle inspanningen die een bedrijf doet om de verkoop van hun producten en diensten te bevorderen. Marketing bepaalt voor een groot deel de lange-termijnskoers van je bedrijf en zal een rol spelen in de bepaling van je bedrijfsdoelen.

Via marketing ga je op verschillende kanalen, op verschillende momenten en vaak met verschillende content je doelgroep gaan informeren over je producten of diensten. Op die manier probeer je ze te overtuigen. Dat noemen we een push-strategie. Je wil via deze kanalen zoveel mogelijk je belangrijkste verkoopsargument in de kijker zetten: jouw Unique Selling Proposition, USP.

Wat valt er zoals onder marketing?

  • Online advertenteren, maar ook offline reclame
  • Remarketing
  • Lead generation
  • SEO, SEA
  • en nog zoveel meer.

Om alle zaken die vallen onder de noemer 'marketing' te gaan opnoemen, dat is onbegonnen werk, aangezien marketing - net zoals alles in de wereld - constant in beweging is.

Omygod Logo En Huisstijl Beeld 1

Branding

Branding, ontstaan uit het Engelse woord ‘brand’, wat merk betekent, staat voor de uitstraling van je merk. Het draait hier om het gevoelens en associaties die jouw merk oproept bij je doelgroep. Bij branding draait het minder om het generen van (directe) verkoop, maar zet je als merk in op je merkidentiteit.

Wat houdt dat dan precies in? Simpel: Positionering. Via branding ga je ervoor zorgen dat je doelgroep op de hoogte is van waar jouw bedrijf voor staat.

  • Wat zijn de waarden en normen?
  • Wat is de missie en visie van je bedrijf?
  • Wat zijn de huisstijlelementen?
  • Wat willen jullie bereiken?
  • Op welke manier wil je communiceren?

Het antwoord op al die vragen zal je doelgroep in staat stellen zich een beeld te vormen van je merk. Het laat ze inzien dat jouw merk uniek, maar vooral, niet te evenaren is.

Branding is dus onlosmakelijk verbonden met jouw merkidentiteit. Een goede ‘brand identity’ bestaat uit een responsief logo, een consistente huisstijl, USP’s en een persoonlijke tone-of-voice in je communicatie. Maar ook community en social media management, public relations, free publicity en sponsoring vormen essentiële onderdelen van jouw branding.

Waar investeer je best als eerste in: Marketing of branding?

Het antwoord op die vraag is simpel: branding. Zonder goede opbouw van missie en visie, je waarden en normen, je tone-of-voice en je huisstijl, is adverteren zinloos. Het doel van marketing is om te blijven hangen bij de doelgroep, en dat kan alleen wanneer je op alle contactmomenten op een uniforme en samenhangende manier communiceert. Daar zit het belang van een goede branding.

Eens je branding op punt staat, kun je investeren in die creatieve marketingplannen voor je bedrijf. Branding brengt leven in je merk. Marketing zet het in beweging.